Start bouw IJzeren Rijn en ingebruikname

Periode: 1869-1879
 
Het Belgische en Nederlandse deel werd aangelegd voor rekening van de NBq (Sociétë anonyme des chemins de fer du Nord de la Belgique). Deze maatschappij droeg de uitvoering van de werkzaamheden echter op aan de GCB (Compagnie du Grand Central Belge). De GCB legde zich toe op het goederenvervoer naar en van de haven van Antwerpen. Later zou de GCB ook de exploitatie van de IJzeren Rijn voor haar rekening nemen. De IJzeren Rijn loopt van de Antwerpse haven naar het Ruhrgebied: 162 km. Spoor, waarvan 96 km. op Belgisch, 48 km. op Nederlands en 18 km. op Duits grondgebied ligt. Ongeveer 75 km. bestaat uit enkelspoor, 91 km. is niet geëlektrificeerd en de gemiddelde snelheid van de internationale treinen bedraagt zo’n 50 km/u. De bouw van de IJzeren Rijn is in 1869 gestart. In 1879 is de spoorlijn in gebruik genomen.
 
Print paginaPrint pagina
Naar bovenNaar boven